Att Vilja Förstå!

 

Hur lätt är det inte att man i ett samtal glömmer bort att det man håller på med är kommunikation. Att istället för att kommunicera så fokuserar jag mig på Mig och Mitt, att Min åsikt är rätt och Din är fel, att Mitt perspektiv är sant och Ditt är falskt. Att Jag glömmer att en stor del av kommunikation handlar om att Lyssna och att försöka Förstå vad Du säger, eller vad du Försöker att säga.

 

Det är lätt att bli helt fokuserad på att försöka övertala dig att se Min Horisont, att förstå Min åsikt och att målet blir att få dig till att hålla med om att Mitt Perspektiv är det Sanna, istället för att försöka förstå Ditt Perspektiv.

 

Jag funderar ibland över om världen hade sett annorlunda ut om vi Alla hade varit bättre på att Verkligen försöka Förstå människor och sammanhang runt omkring oss, utifrån ett utanförperspektiv. Om vi försökte vidga våra vyer, öka vår helhetsförståelse och låta vårt medvetande expandera, istället för att lägga fokus på att övertala och försöka få den andres medvetande att se likadant ut som mitt!

 

Om jag verkligen Lyssnar, Tar in och – på riktigt – försöker förstå andras förutsättningar, erfarenheter och verklighet, utan att samtidigt väga det emot min egna redan skapade bild av verkligheten. Ja då borde det skapa bra förutsättningar till att jag själv både växer och utvecklas, men också att min Verklighetsbild blir mer överensstämmande med den Faktiska Verkligheten!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0