Att Mötas och Bemötas

 

Hur jag bemöter och hur jag bemöts är två viktiga aspekter i vad jag lämnar för Känsla hos den jag möter, och vad jag själv tar med mig när vi skiljs åt. Känslan läggs in i våra Känslo-arkiv och tas fram och dammas av emellanåt. Känslan kan ligga längst in i arkivet i en livstid, men om känslan är stark  så hamnar den oftast i någon av arkivlådorna längst fram närmast ingången, där man ofta är och rotar. Ibland öppnar man lådan medvetet, men ofta råkar man av misstag puffa till lådan och den faller ur hyllan och innehållet ramlar ut…..

 

De positiva känslorna som då ligger där nedanför fötterna ger mig en behaglig känsla, får mig att sätta mig på huk och leende och börja titta på dem. Jag lyfter upp dem, vrider och vänder på dem för att verkligen känna den sköna och varma känslan de står för. Torkar försiktigt bort eventuellt damm, kanske sätter mig ner med ryggen mot väggen och sluter ögonen och Minns! Jag lägger varsamt tillbaka dem i lådan, stänger sakta locket och skjuter försiktigt in lådan i hyllan igen, Leende.

 

Ibland visar det sig dock, att det som vältes ut framför mig inte är de där sköna och varma känslorna. Istället är det de där illaluktande och smärtande känslorna som ligger utspridda där framför fötterna på mig. Besvikelse, Skam, Manipulation och Ångest är vanligt innehåll i blandningen, och jag känner en häftig impuls att stampa på dem, Krossa dem. Men jag vet att det inte kommer hjälpa. Jag vet att jag kommer att vara tvungen att sopa upp dem igen och stoppa ner dem i lådan och istället försöka att skjuta lådan så långt som möjligt tillbaka in i arkivet.

 

Vårt Känslo-arkiv är oändligt stort, och det blir bara större och större ju mer vi fyller på…men det kan sällan – eller aldrig – tömmas, bara stuvas om.  Vårt egna känsloarkiv kan vi försöka organisera så att det är de angenäma känslorna som ligger i lådorna längst ut på hyllkanten, lätta att plocka fram och njuta av. Men vi kan också hjälpa andra att skapa ett underbart Känslo-arkiv. Inte genom att organisera, för det kan bara ägaren själv göra! Men vi kan se till att när vi möter och bemöter andra så kan vi anstränga oss att försöka fylla den andres arkiv med riktigt varma och behagliga Känslor som kan stuvas hylla efter hylla, och som kan njutas av, i en hel Livstid! 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0