Vad är väl ett brev på posten?

 

För några veckor sedan var jag uppe hos mina föräldrar i Stockholm i ett par dagar. I mitt gamla flickrum står en liten bokhylla med tre lådor, och min vana trogen öppnade jag lådorna där det brukar ligga lite anteckningsböcker och foton från min ungdom. Den här gången hade dock min mor lagt ner lite annat som inte legat där förut: Gamla BREV! Var hon hade hittat dem har jag ingen aning om, men där låg de, och de bara väntade på att få bli lästa igen!

 

Det var en mängd brev från tiden jag var runt 10 år tills jag var drygt 20! Och vilken fantastisk läsning! Där kunde jag följa mina egna och mina vänners kärlekshistorier, upptåg, äventyr och - inte minst värdefullt - våra innersta tankar.

 

När jag satt och läste alla dessa brev så kunde jag riktigt känna det vi upplevde då, det vi upplevde för så länge sen. Genom att se på hur tummat ett brev var, kunde jag minnas hur mycket just det brevet hade betytt för mig. Ett brev som jag hållit många gånger i min hand blir naturligtvis mer tummat, än de jag bara läst någon enstaka gång och sen lagt tillbaka i kuvertet. Jag hittade brev, väl tummade, där mina vänner hade svarat på brev som jag skrivit, där de tröstade mig, uppmuntrade mig eller helt enkelt bara visade mig sin vänskap.

 

Genom breven mindes jag den där längtan som låg bakom dem. Till exempel den där längtan när jag som tonåring satt hela sommarloven ute på en ö på Västkusten och längtade hem till kompisarna. Genom breven mindes jag den där spända förväntan som jag och kusinerna hade varje gång vi gick till postlådan som låg ganska långt ifrån stugan. Jag mindes alla de där stegen innan jag kom fram till postlådan, tankarna; "Skulle jag få något brev idag, eller skulle jag behöva vänta ännu längre"? Genom breven mindes jag också den otroliga glädjekänslan när jag tittade ner i den gröna postlådan, kände igen handstilen och såg att det stod mitt namn på kuvertet! Ett brev till MIG!!!!

 

Det var en underbar känsla av tillfredsställelse varje gång! Jag betydde något för någon, jag var saknad av någon, och någon märkte att jag var bortrest. Någon tog sig tid att skriva tilll mig, stoppa ner det skrivna i ett kuvert, gå och köpa ett frimärke och sen gå iväg till den gula brevlådan och skicka brevet. Någon gjorde verkligen en ansträngning för min skull. Jag betyder något, det var vad jag kände när jag satt där på golvet i mitt gamla flickrum i ett hav av gamla brev.

 

Mail i all ära, men ett brev…ja, det betyder så mycket mer, det ger en förnimmelse av längtan och glädje som lever kvar länge!

 


Kommentarer
Postat av: Helen Zetterlund

Tror också att ett brev är så mycket mer än ett e-brev. Kan inte påstå att jag är duktig på att skriva brev men när jag är på semester tar jag mig tiden att skriva vykort till familjen och dom närmsta vännerna.

Tror det uppskattas mer än att få ett sms.

2011-10-23 @ 18:07:47
Postat av: Annika BD

Jag håller med dig Sussi! De flesta brevkonversationer är viktiga på sitt sätt, men det är något mycket speciellt med det gamla härliga personligt skrivna brevet på ett kanske också väl valt brevpapper..



Minns att jag kunde lägga ned ganska lång tid på att skriva ett brev och sedan den ivriga och upprymda känslan som infann sig då man gick till "röva"-kiosken för att köpa ett frimärke.. Och i samma ögonblick som man med varsam hand släppte ned brevet i den postlåda som skulle tömmas snarast, så började man redan längta efter returbrevet..

Lyckan att öppna sin postlåda och finna ett tjockt brev från en nära vän var stort! Där man fick en förunnad möjlighet att få dela tankar, känslor och upplevelser med vännen som kanske var sååå långt borta... eller som kanske bara bodde i huset bredvid, men där man tidvis konverserade bättre via brev ...



Måste dock avsluta med att varje brev och meddelande från en nära vän, oavsett i vilken form, skapar värme, tycker jag.

Dessutom, med ett kort sms eller mail, har man ju också förmånen att på några sekunder via cyberrymden, få fram några få ord som kanske talar om hur mycket jag tycker om dig.. och som ibland kan ersätta flera skrivna sidor... =)

Kram

2011-10-23 @ 19:38:25
Postat av: miriam

japp dåså, det blir till att börja skriva brev, du säger det så perfekt, vi blev sedda, längtade efter, de flesta sms, är skickade till så många fler, jag känner mig inte speciell, bra sagt gumman <3

2011-10-23 @ 22:57:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0