Full Potential

 

Jag och många andra pratar ofta om att använda oss av vår Fulla Potential, men vad är det vi menar när vi använder oss av begreppet ”Full potential”? Vad är min egen bild av det? Hur beskriver jag det? Vad innebär det för mig? Och hur vet jag att Full Potential har uppnåtts? Vad är egentligen min egen tolkning av själva begreppet?

 

För mig är Full Potential att jag använder all min Kraft och Kompetens, all min Energi och Kreativitet, all min vilja och drivkraft för det jag håller på med. För att lyckas med det måste jag se till att rensa bort alla hinder. Hinder som inte sällan ligger i ett dåligt självförtroende, eller i ett gammalt invant beteendemönster!

 

Jag måste också ha ett ordentligt grepp om det jag gör: Veta vad det är jag ska åstadkomma; Veta att jag kan påverka och förbättra det jag håller på med; Veta att det hänger på mig hur bra resultatet blir; Veta vilka ramar jag har att förhålla mig till. Sammanfattningsvis: Jag måste förstå Helheten och med hela min själ inse hur viktig jag själv, och min insasts, är i sammanhanget!

 

Jag tror att vi människor av naturen verkligen vill prestera vårt bästa, att vi vill vara framgångsrika, vad det än är vi sätter tänderna i. Jag tror att med rätt förutsättningar så finns drivkraften i varenda människa, viljan att visa beteenden som kännetecknas av strävan att göra bättre. Strävan efter att utvecklas, och strävan efter att uppleva sig själv som en person som både andra – och inte minst man själv – uppskattar! Känslan av att skapa värde är en drivkraft som finns inbyggd hos de allra flesta, mer eller mindre tydligt. Det är i alla fall min övertygelse!

 

Om jag vet vad som förväntas av mig, om jag förstår vart vi vi är på väg, och om jag får utrymme att använda min skaparkraft. Då förstår jag ramarna och målet, och då kan driva full fart framåt. Om jag får förtroendet att ta ansvar, då ger jag allt. För jag vill vinna, jag vill prestera och jag vill visa att det jag gör, det gör jag rackarns bra! Jag tror att vi människor fungerar på det sättet, generellt sett. Det gäller bara att ha rätt förutsättningar och själv bjuda upp till dans med Prestationskraften!

 

Den dagen vi alla ger - och tar - utrymme för ansvar och engagemang. Den dagen vi alla visar - och förstår - ramarna och målen. Den dagen vi alla ger - och tar emot - ansvar för såväl helheten som för delarna. Den dagen kan vi alla använda vår Fulla Potential.

 

Den dagen vi kan säga, och i hjärtat verkligen mena: ”Bättre att be om förlåtelse, än om tillåtelse”, då har vi alla nått Full Potential!

 

Det blev min tolkning av begreppet!

 


Kommentarer
Postat av: Olga Rosenqvist

Just det! Ambitioner måste finnas i samband med all kraft, kompetens,ansvar, energi och kreativitet för att ge oss Full Potential i summan. Ambitioner är min stark vilja, driftkraft, självförtroende och handling! Eller? Kan Ambitioner ha negativt uttryck? Kan Ambitioner uppfattas negativt? Om man har ambitioner utan de andra komponenterna (eller saknas en av dem), då uppfattas man som bara "babblar". Har man Full Potential ocn man inte agerar? "Man övervinner en väg, om man går!"

2011-10-30 @ 14:05:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0