Skapa ny mening

 

För några år sen drabbades en av mina närmaste av en oerhörd sorg i samband med en olycka. Världen vändes i ett slag från underbar till fasansfull! ALLT gick sönder!

 

När världen rasar samman, som till exempel för min vän, så har jag oerhört svårt att se att det - som så många säger - skulle kunna finnas en mening med det. Hur jag än vrider och vänder på det, kan jag inte se att det finns någon som helst mening med det, .

 

Det som däremot är fantastiskt är när man möter människor som lyckas Skapa en ny mening. Människor som tar sig ut ur kaoset av sorg och förtvivlan. Människor som befinner sig i en bottenlös avgrund av sorg och vanmakt, men som vänder.

 

Jag tycker inte om frasen: ”Allt som händer har en mening” för jag har svårt att se meningen. Jag tror snarare att det handlar om att ”Man kan skapa en mening ur allt som händer”.

 

Min vän är en av dem som Skapade ny mening och jag är så lycklig för hennes skull. Var hon och andra i hennes situation hittar sin kraft att Skapa mening är en gåta, men att se den styrka de utstrålar är enormt fascinerande. Det är precis som att de genom att påbörja sitt Skapande av ny mening, får energi att inte bara ta sig igenom dagen, utan även bygga grunden för en början på något annat. De lyckas ofta skapa en otrolig aura av gnistrande, stillsam glädje runt sig, en glädje i att de förstår att uppskatta livet här och nu!

 

Jag sörjde med dem i deras sorg, jag hoppades med dem i deras kamp att Skapa mening, och jag har den underbara förmånen att få glädjas med dem i deras nya Mening.

 

Jag är så glad för den nya mening som min vän har lyckats Skapa. Hon befann sig i en sådan extrem sorg och förtvivlan, men lyckades att hitta kraft att Skapa ny Mening. Jag är smärtsamt medveten om att alla inte klarar av det, men jag är så otroligt lycklig för de som klarar det!

 

Människor är fantastiska varelser!

 


Kommentarer
Postat av: Olga Rosenqvist

”Man kan skapa en mening ur allt som händer”! Jag gillar det mycket! Det ät rätt sagt! Vilken otrolig stark person måste vara din vän! Stor respekt!



2011-11-08 @ 09:36:27
Postat av: Titti Yttersjö

Älskar dig Systeryster! Du är så klok!

2011-11-08 @ 18:25:18
Postat av: Emma - Peppkompaniet

http://sverigesradio.se/laddahem/p1/sommar/mp3/2007/sr_sommar_i_p1_070807.mp3



Jag blev så tagen av Renatas historia att jag letade upp hennes sommarprat. Det handlar dels om hennes förlust av Göran Kropp och hennes bror. Som sagt: det är få saker som är så fint än när man stöter på människor som besitter så fruktansvärt mycket kraft trots de hemska upplevelser de genomgått.

2011-11-09 @ 00:05:44
URL: http://peppkompaniet.se
Postat av: Angelie

Jag älskar att läsa dina fina texter Sussi!! Kram!

2011-11-09 @ 09:32:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0