Underbart Unika!



Hur kommer det sig att det är så mycket lättare att lyssna på det som är negativt, istället för att faktiskt försöka att sålla, och istället lyssna mer på det som är positivt?

 

Vad är det som gör att våra hjärnor ofta suger till sig negativ feedback, istället för positiv feedback? Det blir ju en negativ spiral som till slut riskerar att helt ta över vår självbild, till ingen nytta! För vad händer om du hela tiden lyssnar på det negativa, t ex att du inte duger, att det du gör inte är bra, att du inte är lika mycket värd som andra? Det är klart, då är det så du börjar se dig själv.

 

Det tragiska är att om man börjar skapa sig en självbild som säger att man inte duger, att man inte upplever sig ha samma värde som andra…ja, vad blir det då kvar? En skuggvarelse som gömmer sig, som backar och som inte tar någon som helst plats. En skuggvarelse som inte låter andra se vilken fantastisk och unik person som gömmer sig bakom skuggan. För det är precis så det är! Alla är vi fantastiska och unika på vårt alldeles eget speciella vis. Om vi bara kunde bli bättre på att se oss som det!

När någon är självsäkrare än jag, så betyder inte det att jag har mindre anledning att vara självsäker. När någon är verbalare än jag, så betyder inte det att jag har mindre kloka saker att säga. När någon säger sig veta, betyder inte det att jag vet mindre. Och när någon säger till mig att hålla tyst, så betyder inte det att jag ska göra det!

 

Vi måste bli bättre på att betrakta oss själva med en positiv blick! Inte bara av skälet att vi ska må bättre, utan även för att vi behövs! Vi alla har något väldigt viktigt att förmedla, och vi har så mycket klokskap som kan hjälpa andra. För om jag har tänkt en tanke, eller funderat över något, då finns det troligtvis någon annan som gjort det också. Då finns det troligtvis någon annan som finner styrka i att höra någon annan sätta ord på samma tanke, på samma fundering.

 

Du är underbart Unik och Jag är underbart Unik! Låt oss se på oss själva på det sättet, för det är först när vi ser oss på det sättet som vi kan bli en styrka åt andra! För det är först i sanningen som styrkan finns. Bilden av oss själva som underbart unika är den enda sanna bilden!


Kommentarer
Postat av: Nette

Herregud Sussie, när blev du så klok på livets resa? Jag blir så himla imponerad av dina ord varje gång, för du har så rätt! Kan inte du komma till mitt arbete och peppa oss lite? Det skulle vara helt underbart. Eller bara till mig..? Kram.

2011-11-18 @ 10:33:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0