Dallas



Jag tänkte berätta lite om vårt sommarställe Askerön. Ett sommarställe vars existens egentligen är helt osannolik, i alla fall utan pågående krig! Låt mig försöka förklara: Vårt sommarställe består av en sommarstuga (+ några ministugor och en lekstuga). Dessa har med hjälp av befolkningens ökande livslängd i kombination med barnafödande tagit formen av något som mest påminner om en sardinburk, och vid infarten hänger en skylt med texten: DALLAS!

 

Min mormor och morfar byggde stugan på Stora Askerön i Bohuslän 1939. Med tiden började det dock gå upp för min morfar John att hans barn började bli vuxna. Han insåg att barnen troligtvis skulle föröka sig och bli….många fler!!! Hans misstankar besannades, alla barnen blev kära, gifte sig och skaffade egna barn. Så morfar byggde ut huset med tre rum till. Men han var lite orolig att det var en dum investering eftersom han var rädd att barnbarnen kanske inte skulle vilja vara där så mycket.

 

Han hade dock inte behövt oroa sig för att det skulle bli för mycket luft mellan invånarna i stugan, det var ett fertilt gäng som morfar hade runt sig! Så för att göra en lång och fertil historia kort så kan jag säga att den lilla familjen som byggde stugan för 72 år sedan, numera utgör ett gäng som summerat består av 37 personer! Och flertalet kommer ut till Askerön sommar, efter sommar…alla på en gång!

 

Trångt? Ja, lite lagom…och hur löser vi det? Ja det vet vi egentligen inte, men det brukar fungera på det ena eller andra sättet. Några tränger in sig i lekstugan, någon slaggar i partytältet, någon drar dit en husvagn. Det var till och med så trångt en gång att min brorsdotter sov i ett lektält för barn ute på altanen. Lektältet var så litet att bara halva brorsdottern fick plats, båda benen stack ut utanför…Vad jag vill säga är att det faktiskt brukar lösa sig, trots att alla vill vara där samtidigt!

 

Man kan ju tro att det här skulle innebära ständig irritation, men så är det alltså inte. Det är det som gör det så osannolikt. Vi är ett gäng som har fantastiskt roligt tillsammans! Det är faktiskt så att vi flera gånger har pratat om att vi kanske borde dela upp sommaren i två olika delar eller nåt, för att det inte ska bli så trångt…MEN…det slutar varje gång med att vi kommer fram till att halva grejen med Askerön är att vi alla har så himla kul i trängseln och samvaron.

 

Så vi fortsätter helt enkelt att tränga ihop oss i sardinburken, alla syskon, kusiner, sysslingar och pysslingar....! Vi är allt ena lustiga filurer vi människor!

 


Kommentarer
Postat av: mirre

fy fan va underbart jag vill åxå ha en sardinburk att trängas i <3

2011-11-16 @ 22:12:15
Postat av: anna

Åh ja det är ju det bästa med askerön att vi är alla och man har ju sååå himla kul. Ett av dom bästa ställerna på jorden :D (om det är sol) hehe

2011-11-17 @ 00:16:43
URL: http://annasteen.blogg.se/
Postat av: Olga Rosenqvist

Vilka varma känslor och minne väckte du!!! Känns som sommar igen! Ett rysk ordspråk till dig från mig (igen) :) : "det är bättre att ha trångt än att vara osams", :)

2011-11-17 @ 22:39:32
Postat av: Eva

Så härligt skrivet, tänk vad bra vi har det som får vara där och trängas med alla härliga människor, längtar till sommaren!

2011-11-18 @ 18:30:53
Postat av: Kajsa/Karin kusin

Så himla skön beskrivning,jag fnissar högt!Bra Suss!

2011-11-18 @ 21:25:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0