Att Lyssna




Det där med att lyssna, Verkligen lyssna, det är nog något av det svåraste, men mest spännande som finns! Det är ju ofta vi har samtal med människor omkring oss: vänner, barnen, syskon eller jobbarkompisar. Och, som sig bör i samtal, så pratar vi ibland, och lyssnar ibland. Men handen på hjärtat, hur ofta Lyssnar vi....Egentligen? Jag menar LYSSNAR, i ordets rätta bemärkelse!

 

Oftast när vi pratar med någon och ska lyssna vad den andra har att säga, så är delar av våra tankar på annat håll. De kan sväva iväg och tänka vidare på något som den andra börjar berätta om och så hör man bara början och missar resten. Men det är inte heller helt ovanligt att vi t ex börjar tänka på hur vi ska utforma den där jobbgrejen som ligger framför oss. Men det vanligaste är nog att vi funderar på vad vi ska säga när det blir ”vår tur”. Att delar av vår hjärna faktiskt väljer att inte lyssna på den som talar, utan istället fokuserar på vad vi ska svara.

 

Tänk om vi istället verkligen kunde Lyssna till vad som sägs, utan en tanke på något annat än vad som faktiskt förmedlas!  Att inte fundera över vad vi ska svara, inte leta efter utrymme för att själv få säga något. Bara lyssna och ”Ta in”.

 

Att ge Full uppmärksamhet, Höra orden, Anstränga sig för att verkligen Förstå! Att bara ha ett enda intresse: Vad det är som berättas och vad det är som förmedlas. Att vårt enda fokus är att stå där och lyssna, ta in och förstå!

 

Det är en så häftig upplevelse att se hur otroligt mycket mer jag upplever när jag verkligen lyssnar. Att lämna mina egna speglingar, mina egna värderingar, mina egna hävdelsebehov och bara LYSSNA, det ger en resa in i någon annans värld. En resa utanför mina egna ramar och som kastar mig in i en utveckling av min egen referensvärld.

 

Att ge sig tid och möjlighet att lyssna – verkligen Lyssna – det är en otroligt häftig upplevelse! Att helt sätta sig själv åt sidan i ett samtal och bara lyssna och försöka förstå, det är faktiskt ganska svårt i början, men det ger en kick! För både mig som lyssnare och den andre som talare!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Sussi,lyssnandet är, som du säger, en konst.Lyssna och vara lyhörd, är bland de viktigaste redskapen vi har. För att kunna skapa en god och viktig relation med en annan människa, så är lyssnandet oerhört viktigt. Lyssnandet tar dig dit där den andra människan befinner sig, vilket jag tycker är en förutsättning för att kunna nå henne/honom och skapa förståelse.

Ha en bra dag, vännen!

2011-11-16 @ 08:01:08
Postat av: Annika

Kanske borde talat om att det var jag som skrev, så du slipper undra...

2011-11-16 @ 08:52:40
Postat av: mirre

det e ju inte för inte som vi har fötts med 2 öron och 1 mun, alltså behöver vi lyssna mer än prata :P hi hi hi

2011-11-16 @ 11:50:00
Postat av: Olga Rosenqvist

Det är ett konst att "kunna lyssna"! det är inte allas som har den "gåvan", men man kan lära sig att lyssna på riktigt. Man berikar sig om man kan "verkligen Lyssna". "Lyssna på andra nu, för att de andra sedan ska lyssna på dig." (persiskt ordspråk)

2011-11-16 @ 20:46:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0