Äkta Vänskap

 

Vad är äkta vänskap? Vad kan man förvänta sig av en vän? Vem sätter kraven och vem bedömer?

 

I min värld kan man inte gradera vänskapen utifrån hur ofta en vän hör av sig. Inte heller hur fina presenter jag får, eller hur stora kramarna är när vi träffas.

 

En vän för mig är tjejen som jag inte har pratat med på 100 år, och som när vi möts tar upp samma tråd som vi började knyta på, Då, för så länge sen. Hon som utstrålar omtanke och värme mot mig när vi pratar. Hon som finns där om jag behöver henne. Hon som inte dömer mig om jag inte hör av mig med jämna mellanrum. Hon som i allt visar att vi ger och tar på lika villkor och med omtanke om varandra. Hon som jag vet behåller det jag anförtror henne, för sig själv. Hon som jag VET finns där när jag behöver stöd. Det är så jag definierar vänskap, och det är så jag själv försöker vara,.

 

Jag själv är den enda som kan sätta ramarna för vad vänskap står för i min värld. Andra måste sätta ramarna utifrån sin värld. Det är så det måste vara! Det kan inte finnas en allmängiltig definition av vänskap. Vänskap måste få vara personlig och individuell, och det är när ens egen vänskapskaraktär stöter ihop med andra som har samma vänskapskaraktär som ”kärlek” uppstår! Det är då banden knyts, och det är då det fungerar.

 

Att döma någon annan och säga att hon eller han inte är en äkta vän, det faller ju egentligen på sin egen orimlighet. Det enda jag kan säga är att personen i fråga inte stämmer överens med min vänskapskaraktär och definition av vänskap.

 

Definitionen av Äkta Vänskap är en värderingsfråga, och värderingar ligger djupt förankrade i vårt innersta. Det spelar ingen roll vad någon annan säger att jag ska värdera eller tycka.

 

Vad jag vill säga är, att vi alla som har hittat dem som har samma vänskapskaraktär och definition på vänskap som vi själva, vi är allt ena lyckliga varelser!

 


Kommentarer
Postat av: Olga Rosenqvist

Vänskap... hmmm... svårt att dela "Äkta" och "Oäkta". Vänskap är alltid äkta, men annorlunda och har olika definitioner beroenda av situationer. Olika vänner har olika egenskaper som värd lika mycket för mig. Jag delar "vänskap" och "bekantskap"

2011-11-13 @ 21:14:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0